Wednesday 25 February 2015

KESAN STRES

Dunia pendidikan di zaman pemodenan ini kian mencabar dan sangat penting  dalam pembangunan sumber manusia ke arah pencapaian matlamat pembangunan negara. Dalam membentuk modal insan yang seimbang, kepimpinan seorang guru sangat diperlukan sesuai dengan keperluan semasa. Justeru itu, tanggungjawab guru kini semakin mencabar bukan sahaja dari dunia pendidikan malah turut dipengaruhi oleh  tanggungjawab yang tinggi oleh masyarakat kepada pihak sekolah dan guru-guru. Suasana pengajaran dan kualiti pengajaran guru kian dipersoalkan. Perubahan dalam sistem pendidikan yang menuntut perubahan secara langsung atau tidak akan membawa kepada tekanan terhadap guru. Oleh itu, kestabilan emosi diperlukan untuk mengelakkan tekanan yang dipikul bagi menggalas tanggungjawab yang diberi. Namun begitu, tekanan emosi sememangnya berlaku dikalangan guru-guru  untuk berhadapan dengan tanggungjawab yang diamanahkan oleh pihak pengurusan selain menunaikan tugas yang diberi di dalam bilik darjah.
           
Kepelbagaian dan kekompleksian kehidupan menyumbang kepada stress. Apa yang dikatakan dengan stres sehingga sering menghantui fikiran setiap individu yang dipenuhi dengan bebanan kerja ? Stres merupakan satu penyakit yang dikaitkan dengan kesihatan mental. Menurut Mohd Salleh (1994) dalam buku Guru dan Cabaran Semasa mengatakan bahawa stres ialah reaksi fizikal dan mental emosi seseorang akibat sesuatu situasi yang menyebabkan seseorang itu tidak mendapat keselesaan hidup.  Mohd Azhar (2004) pula mengatakan bahawa stres sebagai sebarang jenis desakan yang memberi kesan kehidupan seharian seseorang. Stres juga boleh berlaku apabila seseorang itu berasa keperluan melebihi daripada keupayaan atau sumber yang ada pada dirinya.
           
Di Malaysia, fenomena stres dalam kalangan guru hangat dijadikan topik perbualan dan juga dijadikan bahan kajian ilmiah lebih-lebih lagi dalam profesion keguruan. Borg dan Mark (1990) dalam Mazlan bin Aris mendapati pekerjaan guru dikategorikan amat stres dan mempunyai statistik yang paling tinggi berbanding dengan pekerjaan lain. Menurut Winefield et al (2003 dalam Tengku Mastura dan Noraime, 2006), guru terpaksa berdepan dengan perubahan demi perubahan sehingga wujudnya bebanan yang keterlaluan seterusnya mengakibatkan guru sering dipengaruhi oleh stres kerja yang memberi kesan terhadap pengajaran, kurang bertenaga, kurang idea dan kurang bersemangat semasa mengajar.
                       
Menurut Kyriacou (2000), stres guru merujuk kepada pengalaman guru terhadap emosi yang tidak diingini seperti tekanan, kekecewaan, kebimbangan, kemarahan dan kemurungan akibat tugas sebagai seorang guru. Manakala, menurut Sapora Sipon (2007), stres terhadap guru memang berkecenderungan untuk menyebabkan guru berada dalam keadaan  murung, mengalami tekanan jiwa dan kebimbangan.

Masalah stress dikalangan guru ini jika tidak dibendung dari awal akan meninggalkan kesan negatif terhadap guru, sekolah dan profesion keguruan. Menurut Sapora Sipon (2007) dalam Raja Maria Diana ,guru yang gagal mengawal diri akibat stress akan memberi kesan kepada perhubungan antara guru dengan murid dan juga mutu pengajaran dan pembelajaran akan terjejas. Perhubungan antara guru dan murid boleh terjejas apabila guru menunjukkan sikap agresif terhadap murid kerana ingin meluahkan kemarahan. Oleh kerana terlalu mengikut perasaan marah, guru akan memarahi atau mendenda murid  tanpa memikirkan kesan sampingan dan bertindak diluar kawalan. Natijahnya, murid akan mudah berasa takut apabila berhadapan dengan guru tersebut secara tidak langsung akan menjauhkan jarak antara guru dan murid.

Disamping itu, murid juga akan berasa malu kerana merasakan tindakan yang dilakukan oleh guru kerana memarahinya di hadapan rakan-rakan menyebabkan air mukanya jatuh. Secara tidak langsung ia akan menyebabkan murid menyimpan perasaan dendam kepada guru tersebut.

Mutu pengajaran dan pembelajaran juga terjejas apabila seorang guru berada dalam keadaan stress kerana ia akan mendorong guru kepada sifat cepat marah seterusnya akan menganggu tumpuan murid terhadap pengajaran guru. Murid akan sentiasa berada dalam ketakutan ekoran daripada sikap guru itu sendiri.  Seperti mana yang kita tahu, komunikasi antara guru dan murid di dalam bilik darjah merupakan aspek penting dalam mempertingkatkan mutu pencapaian objektif pembelajaran. Perwatakan yang dibawa guru memainkan peranan dalam meningkatkan mutu pengajaran.

Selain itu, guru yang mengalami stres juga dikatakan dapat menjejaskan mutu pengajaran dan pembelajaran apabila guru leka terhadap tugasnya sama ada dalam pengurusan masa mahupun dalam menyediakan persediaan mengajar. Ini kerana guru mempunyai terlalu banyak bebanan kerja seperti tugas perkeranian sehingga menganggu fikirannya terhadap pengajaran dan pembelajaran.  Ini akan mengakibatkan seseorang guru memulakan pengajarannya secara sambil lewa dan tidak mengikut skop yang telah ditentukan.

Selain itu, fenomena stres yang dialami oleh guru juga menyebabkan guru menunjukkan komitmen yang kurang memuaskan semasa menjalankan tugas dan tanggungjawab di sekolah.  Ali Murat Sunbul (2003) dalam Raja Maria Diana yang mengatakan bahawa terlalu banyak stres boleh mendatangkan kesan negatif dan akan menganggu prestasi serta kepuasan kerja. Guru akan mula hilang tumpuan mengajar, bosan, pendiam dan tidak mampu untuk mengajar dan melakukan aktiviti harian. Guru juga akan menunjukkan sikap kemurungan sepanjang masa. Sebagai contoh, guru yang stres akibat terpaksa mengajar sesuatu mata pelajaran yang diarahkan bukan di bidangnya akan menyebabkan guru tersebut menjalankan tugas seperti melepaskan batuk di tangga. Disamping itu, segala kerja yang dilakukan tidak menunjukkan profesionalisme sebagai seorang guru. Hal ini menyebabkan profesion guru dipandang rendah dan segala kerja yang dilakukan oleh guru tersebut tidak mencerminkan kualiti yang baik dan tidak produktif. Ia juga mempengaruhi prestasi kerja.

Guru yang mengalami stres akan bertindak untuk ponteng untuk mendapatkan ketenangan akibat tidak tertahan dengan stres yang mereka hadapi. Oleh itu, ia memberi kesan terhadap pencapaian prestasi murid yang akan menduduki peperiksaan seperti UPSR, PMR dan SPM. Apabila guru ponteng, ia akan menganggu proses pengajaran dan pembelajaran dan menyebabkan banyak perkara tidak dapat diselesaikan dengan segera mengikut kepada perancangan yang telah disediakan. Sebagai contoh, sukatan pelajaran tidak dapat dihabiskan mengikut perancangan. Hal ini memberi impak kepada murid yang ingin menduduki peperiksaan kerana proses pengajaran dan pembelajaran tidak lancar dan banyak maklumat tidak dapat disampaikan dan ketinggalan. Ini akan menyebabkan penurunan prestasi pencapaian sekolah seterusnya tidak dapat melahirkan murid yang cemerlang. Guru ponteng juga mempengaruhi perjalanan aktiviti ko-korikulum yang akan dijalankan oleh sekolah kerana terpaksa ditangguhkan akibat kekurangan tenaga kerja.

Ketika stres, badan kita akan mengeluarkan satu hormon rangsangan iaitu ‘adrenaline’ ke dalam saluran darah yang akan menyebabkan beberapa perubahan berlaku di dalam tubuh kita. Antara perubahan yang berlaku ialah denyutan jantung bertambah laju dan tekanan darah akan meningkat. Perubahan yang berlaku mengikut kepada keperluan tubuh kita ketika itu. Namun begitu, jika stress berpanjangan dan tidak di urus dengan bijak ia akan menyebabkan kita mengalami penyakit-penyakit yang tidak diingini. Stress dalam kalangan guru telah menganggu kesejahteraan kesihatan mental guru. Menurut Pakar Perundingan Kanan Psikiatri, Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Prof. Nor Zuraida mengatakan bahawa kira-kira sepuluh peratus daripada anggaran seramai 22,000 pesakit yang mendapatkan rawatan di klinik dan wad psikiatri hospital adalah terdiri daripada guru yang mengalami tekanan mental. Keadaan kesihatan guru yang kurang memuaskan menyebabkan guru berada dalam keadaan lesu  dan tidak bersemangat untuk melaksanakan tugas terutamanya mengajar. Sebagai contoh, guru berkemungkinan akan meminta murid untuk menyiapkan kerja sendiri. Ada ketika guru juga tidak masuk ke kelas. Kesan daripada itu, keadaan kelas kan menjadi bising dan tidak terkawal. Pelbagai kemungkinan akan berlaku apabila ketiadaan guru di dalam kelas sama ada murid mudah tercedera ataupun berlaku pergaduhan. 

No comments:

Post a Comment